снимка към новината Болници на бъдещето в Уебсъветник

Какво можем да очакваме от болница на бъдещето?

През следващите 30 години иновациите като телемедицината и виртуалната реалност значително ще подобрят здравното обслужване на пациентите.

Представете си, че хирургът стои пред телекомуникационната конзола в Ню Йорк, докато пациентът му лежи на операционна маса на 3,870 мили в болница в Страсбург, Франция. От конзолата лекарят дистанционно насочва движението на хирургически робот с три оръдия, наречен Зевс, за да премахне болния жлъчен мехур на 68-годишен пациент. Операцията отнема по-малко от час, а пациентът се възстановява според очакванията, като се връща у дома два дни по-късно.

Звучи като научна фантастика? Но не е!

Трансатлантическата процедура действително се е случила през 2001 г. Известна е като операция “Линдберг”, наречена на американския авиатор Чарлз Линдберг, събитието е била първата пълна и успешна процедура по телехирургия в света. Той поставя силна основа за ролята, която тази технология би могла да играе в нарушаването на границите на традиционното здравеопазване и привеждането на индустрията в бъдеще.

Всички постижения в областта на иновациите и в областта на здравеопазването в наши дни – напредъкът в хирургичната роботика, терапиите за виртуална реалност (VR) и инструментите за диагностика, са само за да се опише болница от 2050 г. Залите ще изглеждат като сцена от филм, изкуственият интелект ще заема мястото на практикуващите. Реалистично, обаче, промените в сектора на здравеопазването са много по-нарастващи, смятат експерти по иновациите в областта, макар че това може да не е така в дългосрочен план.

Виртуалният лекар/телемедицината е един медицински напредък, набиращ скорост, който много доставчици на здравни услуги смятат, че ще бъде важен фактор в бъдещето на грижата за пациентите. Основавайки се на операцията “Линдберг”, основава идея на лекарите ще е да могат да предоставят виртуална грижа на пациентите – по всяко време и навсякъде.

Телемедицината може да бъде инструмент за предоставяне на виртуална грижа в райони с недостатъчно обслужване и места, където специалистите са малко. Може да се използва и за наблюдение на пациенти с хронични заболявания и дори за спасяване на човешки животи. Например шансовете за възстановяване на пациентите с инсулт зависят в голяма степен от бързата диагностика и лечение. Аварийните превозни средства, оборудвани с компютърни томографски скенери и телемедицински устройства, могат да позволят на неврохирурзите да оценят потенциалните страдащи от инсулт и да препоръчат курс на лечение по пътя към болницата, като по този начин ще се намали шансът на пациента за трайно увреждане.

“Телемедицината внася технология между лекар и пациент, която може да се използва за безпроблемно вмъкване на сензори и изчислителни алгоритми, които предоставят по-изчерпателен и способен начин за диагностициране и лечение на пациентите”, обяснява Юлун Уанг, председател, главен ръководител по иновации и основател От InTouch Health. Неговата компания е построила роботи, които позволяват на специалистите да разучават пациентите от разстояние – в момента обслужва около 1500 болници по целия свят. Уан казва, че услугите за телесъдържание могат да помогнат за намаляване на разходите – САЩ харчат приблизително 3 млрд. долара за здравеопазване през 2014 и 2015 г., както и да подобрят резултатите и да се превърнат в основната методология за предоставяне на здравни грижи в бъдеще. Той добавя, че очаква един ден да бъде толкова достъпно, колкото и онлайн банкирането.

Ако работи заедно с други нововъзникващи технологии, телемедицината може да постигне повече. “Изкуствената интелигентност, като машинното обучение, ще бъде интегрирана съгласувано с предоставянето на здравни услуги чрез телемедицината, така че да могат да се събират и анализират данни, за да се подобрят глобалните грижи, както и здравето на населението”, казва Уанг. “Също така ще подобри индивидуалната грижа, като съчетае от специфичните особености на диагнозата и лечението на пациента чрез милиони сравними случаи”.

Дизайн
Лорна Рос от Центъра за иновации в клиника в Майо казва, че решенията за по-достъпни, ефикасни и достъпни медицински преживявания за пациентите не трябва да разчитат единствено на интелигентни устройства, но и на ориентирани към човека проекти. Ето защо екипът й работи в тясно сътрудничество с практикуващите и пациентите, за да търси възможности и да тества решения, които да стимулират иновациите. Изследвали са как преработените изпитателни комплекти могат да подобрят взаимодействието между пациентите и лекарите, да подобрят начина, по който членовете на персонала образоват и подготвят пациентите на диализа за грижи и да изследват допълненията към предлаганите грижи като домашен мониторинг и назначения чрез уеб камера.

Технологията напредва и секторът на здравеопазването се насочва към повече амбулаторни процедури, телемедицина и самоконтрол. Предвижда се през 2050 г. пациентите да ходят в болници само за сложни операции и спешни случаи. Също така има доказателства, че технологията като виртуалната реалност ще бъде по-широко разпространена в медицината.

До 2020 г., се предполага, че ще се увеличи интересът към разширяване на технологиите за медицинско обучение, практика, психиатрия, рехабилитация и други приложения. Например, някои неврохирурзи вече използват VR, за да достигнат в мозъка на пациента преди операцията, така че да могат да направят процедурата по-безопасно и ефективно.

Източник: https://www.theguardian.com

Leave a Reply